Ik nam net een kijkje op mijn website en daar stond het, zwart op wit: mijn laatste blog is van 29 augustus 2021 geleden. Plots besef ik dat we al februari 2022 zijn! Natuurlijk had ik wel al door dat mijn blogs stil lagen, dat ik te weinig tijd nam om ze te schrijven, uit te werken, te verbeteren en te plaatsen. Ook mijn social media-posts lagen te lang stil naar mijn goesting. Maar het besef dat er vijf (!) maanden zijn verstreken, komt toch echt wel even binnen.
Het is niet zo dat ik vijf maanden niets heb gedaan, zeer zeker niet. Alleen lag mijn focus vooral bij de klanten die er zijn en het werk achter de schermen. En niet bij de opbouw van mijn zichtbaarheid en bekendmaking op social media. Terwijl ik als ondernemerscoach weet hoe belangrijk dat net is: blijven werken aan je zichtbaarheid, jezelf blijven tonen en naar buiten komen, je creativiteit telkens weer aanspreken. Een groot deel van mijn focus en tijd lag uiteraard ook bij mijn hoofdjob, want die doe ik ook met hart en ziel!
Heb jij ook een bijberoep? Dan weet je wel wat ik bedoel met het continu koorddansen. Je hebt je vaste werk en daarnaast je gezin of familie. Misschien heb je ook enkele hobby’s of spreek je graag eens af met vrienden. En als je een beetje bent zoals ik dan heb je ook regelmatig rust nodig: stilte, gewoonweg ‘zijn’ in plaats van ‘doen’, wandelen, lezen, … Pas daarin dan ook nog je bijberoep: de core-businness ervan, datgene wat je zo graag doet, inplannen is geen probleem. In mijn geval gaat dit over de coachings van klanten, intakes plannen, voorbereiden op workshops en zo: daarvoor heb ik altijd wel de tijd en de energie!! No problem!
Maar de social media inplannen…. Het bedenken en schrijven van posts en blogs, de leuke foto’s uitzoeken, het opvolgen qua reacties, het regelmatig vernieuwen van mijn website, … Wanneer ik dat niet systematisch inplan, dan durf ik dat wel eens handig te vergeten. En plots zijn er vijf (!) maanden verstreken.
Hoe ga ik dit nu verhelpen? Wat zou jij kunnen doen om dit toch gedaan te krijgen? Hieronder vijf tips:
- Huur iemand in
Je kan altijd een copywriter inhuren om jouw posts en blogs te schrijven. Die mensen weten wat ze doen, hoe ze de tekst leuk en interessant kunnen maken en ervoor kunnen zorgen dat je lezers blijven hangen? (Ben je er nog? Tof, want deze tekst heb ik zelf geschreven). Zij doen dit als beroep, dus vinden dit misschien veel leuker dan jijzelf! (ik vind dit zelf heel leuk, al dat schrijven en creëren dus ja…. Ik heb zelf de stap ook nog niet gemaakt). Vergeet daarbij niet dat je hen wel ‘voeding’ moet geven: ze willen graag weten wat jij wil dat er gepost wordt anders kunnen ze niets voorbereiden of schrijven voor jou!
- Neem je agenda en plan in
Plan een vast moment per week waarin je aan je laptop gaat zitten en teksten schrijft. De ene week kan je je concentreren op het verzamelen van zoveel mogelijk ideeën, de andere week op het schrijven zelf, nog een andere week op het zoeken van de bijpassende foto’s en nog een week voor het inplannen van het plaatsen van de posts. Dus: vier weken voorbereiding om de volgende vier weken automatisch te posten en intussen je volgende maand voor te bereiden.
- Zoek en vind een post-groepje
Een mastermindgroep steunt je bij het bereiken van je doelen. Bij deze dus een uitnodiging aan mijn Partners in Growth groep. Als je jezelf een commitment geeft in een groep, heb je meestal de neiging om dit langer vol te houden. Zo groei jij en kan je anderen helpen groeien. Uiteraard kan je dan elkaars posts ook liken en becommentariëren.
Zin om deel uit te maken van de Partners in Growth? Stuur me dan een berichtje mailtje via het contactformulier of bel me op 0468 32 25 80 😊
- Schrijf of teken je doelen uit
Wanneer je je doelen kent en zichtbaar maakt voor jezelf voel je automatisch meer energie om hiernaartoe te werken. Een doel bereiken vraagt acties. Heel veel acties heb je zelf in de hand en je social media inplannen is één van die acties.
Doelen bepalen is voor sommige mensen niet eenvoudig. Ze lijken altijd zo groot of zo ver weg en hoe je ze kunt bereiken, is niet altijd duidelijk. Sommigen zweren met de SMART-methode: doelen formuleer je Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdsgebonden. Want hoe concreter, hoe meer je ernaartoe wilt werken.
- Maak je actiestappen zo klein mogelijk
Als je jouw doel weet, ga je acties inplannen om dit te bereiken. Helaas, heel wat mensen houden hun acties cryptisch omschreven. ‘Marketing doen’ bijvoorbeeld. Wanneer jij een blok in je agenda voorziet voor ‘marketing’, wat ga je dan concreet doen? Door je actiestappen zeer concreet te maken, krijg je zicht op de stappen die te groot zijn. Die stappen kan je dan telkens kleiner maken: wat is het stapje daarvoor? En daarvoor? En daarvoor? Tot je aan een stap komt waarvan je zegt: deze kan ik nemen. Hapje voor hapje en elke dag een stapje, zo bereik je jouw doelen wel!
Voila, intussen is het tijd om mijn eigen agenda vast te pakken en in te plannen wat ik wanneer wil doen. Kwestie van volgende week opnieuw een blog te kunnen geven aan jou!
Veel succes met je eigen blog!